Rechtszaak gewonnen (maar nog geen oplossing)

Vorige week werden we in het gelijk gesteld door de rechtbank Noord-Holland in de kwestie van het tonale geluid. Het Haarlems Dagblad schreef hier ook over.
Die zaak ging erom dat de gemeente Zandvoort nooit handhaaft op het vergunningsvoorschrift over tonaal geluid. Het zou heel veel overlast schelen als dat wel gebeurde. Bij tonaal geluid is het maximale niveau namelijk 5 dB minder. Geluid is tonaal als er herkenbare toonhoogtes in zitten. Dat is naar ons idee best vaak het geval, en die 5 dB lijkt niet zoveel, maar maakt wel veel verschil.

De Omgevingsdienst IJmond, ODIJ, moet deze handhaving uitvoeren voor de gemeente. ODIJ moet controleren of er bij een race sprake is van tonaal geluid. Om dat vast te stellen zijn er wettelijk twee mogelijkheden: ofwel moeten twee inspecteurs dit middels luisteren hebben waargenomen, ofwel moet dit met een meetinstrument zijn aangetoond.
ODIJ beweert dat alleen de luistermethode kan worden toegepast. Maar het is natuurlijk onbetaalbaar om elke dag twee inspecteurs op het circuit af te sturen. Daarom doen ze dat nooit. Hun conclusie: er is nooit tonaal geluid, want het wordt nooit vastgesteld.
De meetmethode is wel uitvoerbaar, maar daar wil ODIJ niet aan. Waarschijnlijk omdat ze ook wel weten dat er dan heel vaak sprake zou zijn van tonaliteit en dat zou niet leuk zijn voor het circuit. Die mogen dan 5 dB minder herrie maken. En ODIJ durft het circuit niet voor de voeten te lopen, zoals we al heel vaak hebben moeten vaststellen.

Helaas is de rechter in haar uitspraak niet zo ver gegaan om ODIJ te verplichten voortaan wel goed te gaan controleren. De uitspraak zegt alleen dat een door ons eerder ingediend handhavingsverzoek met de verkeerde argumenten is afgewezen. Er is dus nog geen oplossing in zicht voor het tonale geluid. Wij zijn hier dus nog niet mee klaar. Dat wordt waarschijnlijk hoger beroep.

Coureurs wel minder herrie, maar omwonenden niet

Eind december stond een uiterst curieus bericht in de krant over gehoorbeschermers voor de coureurs op het circuit. Het bedrijf Noizezz gaat voor de coureurs oordopjes leveren waardoor zij minder last hebben van de herrie.

Dit is toch wel de waanzin ten top! Ons is altijd verteld dat de auto’s nou eenmaal zoveel herrie moesten maken omdat die herrie een belangrijk onderdeel is van de pret van het racen. Daarom konden er echt geen betere uitlaten onder die auto’s komen die de herrie dempen. Er zou dan niemand meer op het circuit willen racen. En nu blijkt dat de rijders zelf het ook te veel herrie vinden.

Ik zou zeggen: we hebben een win-win-win situatie. Laat de auto’s minder lawaai maken, dan zijn zowel de coureurs als het publiek als de omgeving er bij gebaat.
Maar men kiest er dus voor om alleen de coureurs te beschermen met een oordopje. Symptoombestrijding in plaats van oorzaak bestrijding. De overlast wordt hierdoor zelfs misschien wel meer, nu de rijders er zelf minder last van hebben.