Zienswijzen op omgevingsvergunning circuit: Zandvoort trekt lange neus naar bewoners en natuur

De ‘actualisatie’ van de omgevingsvergunning van circuit Zandvoort beloofde een verbetering van de oude vergunning, ‘een lappendeken’ uit 1997. Er lijkt echter weinig herstelwerk te zijn verricht. Sterker: te vrezen valt voor een verslechtering en nog meer herrie.

Met de zeven zienswijzen die werden ingediend wordt vrijwel niets gedaan, zo maken wij op uit de reactie van de Omgevingsdienst, eind mei.

In de nieuwe vergunning wordt op ondergeschikte punten marginaal wat aangepast, maar aan de geluidsoverlast wordt niets gedaan. Ten opzichte van de oude vergunning neemt deze zelfs toe. Ook de muziekevenementen, die in de nieuwe vergunning ineens werden toegestaan, blijven gehandhaafd. Over stikstof valt evenmin te praten. Het argument waarmee alle verzoeken voor minder geluid en minder milieuaantasting worden afgewezen komt in wezen neer op een: ‘de wet verplicht ons niet tot minder overlast, dus de inwoners hebben het maar te slikken.’ Om over de natuur maar te zwijgen. Vergelijking met Schiphol en Tata dringt zich op.

De Omgevingsdienst en de gemeente Zandvoort trekken zich niets aan van de smeekbeden van indieners, waaronder Rust bij de Kust en andere milieuorganisaties, inwoners uit het Ramplaankwartier en de gemeente Bloemendaal, om eindelijk eens iets te doen aan de 280 dagen herrie per jaar van het circuit. Alles wordt afgedaan met gezochte redeneringen. Zo wordt bij elk voorstel tot verbetering gezegd dat een actualisatie geen mogelijkheid biedt om iets te veranderen, terwijl er tegelijkertijd wél veranderingen worden aangebracht die juist tot verslechtering leiden, zoals het schrappen van de tonaliteit en het toestaan van muziekevenementen.

In feite zegt de gemeente: Bevalt het u niet? Jammer joh, niemand die ons kan dwingen tot een strenger geluidsregime, dus doen we het gewoon niet.

Een kwestie waar in het verleden veel over te doen is geweest, is het tonale geluid. Raceauto’s maken een kenmerkend jankend geluid, dat met het schakelen een herhalend patroon van stijgende toonhoogtes vertoont en daardoor als extra hinderlijk wordt ervaren. Voor zulk geluid moet daarom volgens wettelijk voorschrift een 5 dB lagere maximumwaarde worden gehanteerd. Maar de Omgevingsdienst ontkent eenvoudigweg dat er sprake is van tonaliteit en stelt bovendien dat het veel te moeilijk is om daarop te handhaven. Daarom wordt in de nieuwe vergunning de wet op dit punt eenvoudig buiten werking gesteld. Let op: en dus kan er ook geen bezwaar tegen worden gemaakt. Dat mag niet mogen kunnen. Rust bij de Kust heeft aangetoond dat handhaving heel goed mogelijk is, maar daar gaat de Omgevingsdienst niet op in.

Volgens de Omgevingsdienst wordt wel degelijk wat gedaan aan de geluidsoverlast. Onder meer door het verplichten van geluiddempers. Maar die zitten allang op alle raceauto’s en er wordt geen enkele eis gesteld aan de mate van demping. Rust bij de Kust had in haar zienswijze gevraagd om duidelijke normen voor die dempers, maar dat verzoek wijst de omgevingsdienst af.

Ook koketteert men met een betere meetnauwkeurigheid, die de overlast zou verminderen. Maar er wordt geweigerd daarvoor een getal te noemen. Dit zijn nepvoorschriften die niets aan de overlast verbeteren.

Duinbehoud en Rust bij de Kust overwegen om naar de bestuursrechter te stappen, want nu verbetert er niets sinds de oude vergunning in 1997 werd verleend. Terwijl de wetenschappelijke inzichten rond de gevolgen van geluidoverlast sindsdien sterk zijn toegenomen. Door de bevolkingsgroei is daarnaast ook het aantal gehinderden enorm toegenomen.

Om het racegeweld tegen natuur en onze oren te bestrijden, voeren we met regelmaat juridische procedures. Helaas is dat best een dure aangelegenheid. U zou ons enorm helpen met een donatie, om deze kosten te kunnen dragen. Omdat de Stichting Rust bij de Kust een ANBI-status heeft, zijn er fiscale voordelen mogelijk. U kunt een donatie kwijt op rekening NL92 TRIO 0379 6913 02 t.n.v. Stichting Rust bij de Kust. Wij bedanken u op voorhand hartelijk hiervoor.